به گزارش شانا، سیدسعید حیدری طیب تصریح کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی جلوگیری از خام فروشی و حرکت به سمت توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی به منظور ارزآوری برای کشور، باید در این جهت گام برداریم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی افزود:‌ نمایندگان مردم خواستار این هستند که به دلیل افزایش ارزآوری برای کشور، با صادرات محصولات پتروشیمی و عمل به تاکیدات مقام معظم رهبری برای حذف خام فروشی، ممنوعیت صادرات پتروشیمی لغو شود و صادرات این محصولات همراه با نظارت ادامه یابد.

عضو کمیسیون انرژِی مجلس نهم با بیان این که باید بر صادرات محصولات پتروشیمی نظارت شود،‌ ادامه داد: اگر صادرات محصولات پتروشیمی به نحوی باشد که در مصرف داخل تاثیر منفی بگذارد، به نظارت دولت در صادرات این محصولات بر می گردد و این به معنای آن است که نظارت در این شرایط ناکافی بوده، نه این که در صادرات محصولات پتروشیمی مشکل داشته ایم.

حیدری طیب تصریح کرد: کشور هم اکنون به ارز نیاز دارد و صادرات محصولات پتروشیمی اگر با نظارت همراه باشد، برای کشور مفید است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: رویکرد دولت باید این باشد که ممنوعیت و محرومیت صادرات صنایع پایین دستی و محصولات پتروشیمی برداشته شود.

بیات: نگران تولید هستیم

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: مصوبه ابلاغ شده وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ممنوعیت صادرات برخی از محصولات پتروشیمی، تعدادی از مجتمع های تولیدی پتروشیمی را با مشکلات فراوان رو به رو کرده است.

مهندس عبدالحسین بیات افزود: محصولاتی که صادراتشان متوقف شده در انبارها انباشته شده و متاسفانه به علت این که در هفته پایانی اسفند ماه و نیمه اول فروردین ممنوعیت های تردد جاده ای اعمال می شود، امکان حمل و نقل وجود نخواهد داشت و این امر شرکت های پتروشیمی را با چالش های زیادی رو به رو خواهد کرد.

وی با بیان این که امکان توقف تولید وجود ندارد، گفت: نگران تولید هستیم و در صورت عدم صادرات به علت این که در صنایع تکمیلی در پایان سال و ایام تعطیلی سال جدید، تقاضا کاهش می یابد و معامله در بورس کالا مانند ایام عادی سال انجام نمی شود، تولید مجتمع های پتروشیمی با اختلال رو به رو خواهد شد.

بیات تصریح کرد: از وزارت صنعت در خواست داریم هر چه زودتر به اعطای مجوز صادرات اقدام کند تا افزون بر ارزآوری و ایجاد ارزش افزوده، مشکلات ارزی واحدهای پتروشیمی نیز برطرف شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: امکان تامین کامل نیاز داخلی محصولات پتروشیمی وجود دارد و در صورت هرگونه کمبودی، با واردات می توانیم بازار را کنترل و مدیریت کنیم و این مطلب چندین بار به وزارت صنعت اعلام شده است.

وی ادامه داد: همچنان در حال مذاکره و امیدوار هستیم مسئولان ذیربط همکاری لازم را با شرکت های پتروشیمی در روزهای آتی داشته باشند.

بر پایه این گزارش، معاون امور حقوقی و مجلس وزارت نفت در گفت و گو با شانا اظهار کرد: این معاونت و نیز معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در حال مذاکره و رایزنی برای لغو مصوبه ممنوعیت صادرات برخی از محصولات پتروشیمی هستند.

نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های دوستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افتخارات