به گفته تحلیلگران، قرارداد اخیر گازی چین با روسیه به نظر می رسد که عرضه ال ان جی قطر به چین را به چالش بکشد.
به گزارش روزنامه نشنال امارات، قرارداد اخیر گازی چین با روسیه، بزرگترین اقدام پکن در راه تنوع بخشی به مسیرهای عرضه گاز به این کشور بوده است و احتمال دارد تسلط خاورمیانه بر عرضه انرژی به چین را به چالش بکشد.
قطر احتمال دارد پس از امضای قرارداد ۴۰۰ میلیارد دلاری عرضه سالانه ۳۸ میلیارد مترمکعب گاز روسیه به چین به مدت ۳۰ سال، بزرگترین بازنده این قرارداد باشد.
قطر به شدت به دنبال تغییر مسیر صادرات ال ان جی از اروپا به سمت بازار آسیا برای دستیابی به قیمتهای بهتر گاز است.
بنا بر اعلام شرکت بی پی انگلیس، قطر در سال ۲۰۱۲ میلادی ۱۶٫۴ درصد عرضه گاز به چین را به خود اختصاص داده بود.
بنا بر پیش بینی بانک بارکلیز، حدود ۱۰ درصد از گاز قطر به دومین اقتصاد بزرگ جهان تحویل داده می شود.
الیا موباید، مدیر و رئیس تحقیقات منطقه منا بانک بارکلیز گفت: با عزم روسیه برای تنوع بخشی به بازارها و ورود گاز استرالیا به بازار، سوال این است که آیا قطر از این رقابت در امان خواهد بود.
وی افزود: هیچ خطر فوری در این باره دیده نمی شود زیرا بخش زیادی از قراردادهای قطر بلندمدت و مرتبط با قیمتهای نفت هستند اما در میان مدت تغییرات در بازارهای جهانی ال ان جی می تواند به یک چالش اصلی برای قطر تبدیل شود.
چین قرارداد گازی با روسیه را بر اساس قیمت ۱۰ دلار برای هر یک میلیون بی تی یو گاز منعقد کرده است که ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به قراردادهای بلندمدت ال ان جی تخفیف دارد؛ این موضوع به چین قدرت بیشتری می دهد که در قراردادهای گازی با عرضه کنندگان آتی برای قیمتهای پایین تر چانه بزند.
با این حال، این قرارداد هنوز در را به روی دیگر عرضه کنندگان جهانی مانند قطر و یمن باز نگه داشته است.
بنا بر اعلام شرکت بی پی، یمن از دیگر تولیدکنندگان خاورمیانه، در سال ۲۰۱۲ میلادی دو درصد عرضه گاز به چین را به خود اختصاص داده بود.
بنا بر پیش بینی گوردان کوان، رئیس تحقیقات نفت و گاز منطقه ای بانک ژاپن در هونگ کنگ گفت: قطر تا سال ۲۰۱۸ میلادی تنها حدود ۱۰ درصد از کل مصرف گاز چین را به خود اختصاص خواهد داد.
وی افزود: ما بر این باور هستیم که علاوه بر واردات ال ان جی چین از خاورمیانه، استرالیا، اندونزی، مالزی و به تازگی پاپوآ گینه نو، جای زیادی برای چین وجود دارد که گاز مورد نیاز خود را با تولید داخلی شیل گس (گاز رسی) تامین کند.
قرارداد گازی مسکو-پکن همانطور که برای چین مهم است برای روسیه نیز که روابط آن در ماههای اخیر با اروپا (بازار بزرگ گاز روسیه) تیره شده است، مهم و با اهمیت به شمار می رود.
در سالهای اخیر نفت خاورمیانه اقتصاد رو به رشد چین را تامین سوخت کرده و بنا بر گزارش اخیر بانک اچ اس بی سی، منطقه منا حدود نیمی از کل واردات نفت چین در سال گذشته را به خود اختصاص داده که از سال ۲۰۰۶ میلادی ۱۰ درصد افزایش داشته است.
با این حال، افزایش نسبت واردات انرژی چین از خاورمیانه احتمال دارد به دلیل این که پکن به دنبال دیگر عرضه کنندگان در جاهای دیگر  است، کاهش یابد.
فرانسیسکو کوئینتانا، اقتصاددان ارشد در شرکت سرمایه گذاری آسیا اینوستمنت مستقر در کویت گفت: دولت چین فعالانه به دنبال تضمین واردات اضافی از دیگر مناطق است.
وی افزود: صادرات نفت و گاز شورای همکاری خلیج فارس (جی سی سی) کاهش نمی یابد اما سهم آن از بازار آینده کاهش می یابد.

نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های دوستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افتخارات